Szemölcsös növedékek

Szemölcsös Növedékek

KÖZÖNSÉGES SZEMÖLCS (verruca vulgaris). Gyakran tyúkszemnek is nevezik, de utóbbi csak a nyomásnak kitett csontos alapok felett nő, pl: kislábujjon. A közönséges szemölcs tenyéren, talpon, kézujjak kézháti felszínén gyakoribb, de más testrészen is előfordul. A több, mint 150 féle human papillomavirus (HPV) nem rákkeltő fajtái okozzák. Kezeletlenül és irritáció hatására szétterjed. Fiatalkorban gyakoribb. A közös fürdőben, stb. történő mezítláb járás terjeszti, fertőző szemölcsnek is nevezem.

Kezelése az orvos által felírt ecsetelőkkel akkor hatásos, ha az ép bőrt nem kenik be, csak a növedéket. Ha az ecsetelő rászáradt, célszerű géz nélkül ragtapasszal leragasztani. A gyógyszertári jód is hatásos szer! A heti egyszeri bő áztatás után a felpuhult szarus részt elvékonyítjuk (vértelen, nem fájdalmas kezelés!), így az ecsetelő hatóanyaga bele tud szívódni a termelő rétegbe, és előbb-utóbb elpusztítja azt. A folyékony nitrogénes fagyasztó kezelés esetenként hatásos, sajnos más fagyasztó módszerek elégtelenségét sok betegnél tapasztaltam meg. A közönséges szemölcs kellő felpuhítás után, helyi érzéstelenítést követően operálható. A beavatkozást dermatoszkóppal ellenőrzöm. Az utókezelés szigorú betartása (Neomagnolos áztatás…még aznap elkezdve) a szövődményeket kivédve a gyógyulást segíti.

USZODASZEMÖLCS (molluscum): Ezt is vírus okozza, talpon extrém ritka, hajlatokban, törzsön gyakoribb. Gyermekközösségekben gyakori (együttfürdőzés, tornaórák, stb.) A lappangási idő több hónap is lehet. Fiatal felnőtteknél STI betegségként ismert (a nemi tájék borotválása — 10 éve már mindkét nemnél divattá válva — komoly fertőzési kapu!). Kezelése nem okoz nagy fájdalmat: az egyes növedékek közepén lévő zárványtestet speciális kanálkával emeljük ki.

Egyszerű az utókezelés.

A gyermekek félnek, és nem mindegy hogyan vannak előkészítve a beavatkozásra. Néha jobb nem beszélni előzetesen, vagy azt mondani, hogy olyan, mint egy szúnyogcsípés. Régebbi tapasztalat: Ha a gyermek megfeszíti az izmait, akkor nem tud odafigyelni, kevésbé fáj a szemölcs leszedése. Manapság Lidocain géles kötés felhelyezve a beavatkozás előtt félórával jól érzéstelenít.

Egyetlen növedéket is érdemes leszedetni, a tovább fertőzés elkerülése érdekében.

Ecsetelőkkel többnyire csak árthatunk, mert irritálnak és a begyulladt területen „szóródik” a szemölcs!

FUTÓSZEMÖLCS (laposszemölcs, verruca juvenilis plana) gyermekeken és fiatal hölgyeken, a kézháton és az arcon gyakori. A növedék szélessége 1-2 mm, vastagsága tized mm méretű, szintén vírus okozza. A növedék eldörzsölésével terjed szét az arcon. Óvatos fagyasztás a hatásos ellenszere, de ecseteléssel is próbálkozhatunk (fogpiszkáló végére pici vattát tekerve: így az ecsetelő az ép bőrt nem éri).

NEMI SZEMÖLCS (condyloma): nem lehet eléggé ostorozni a nemi szervek borotválásának a divatját. Olyan ez, mintha egy lovag páncél nélkül menne a csatába (lenyilazzák…). A borotválás okozta mikrosebekbe a partner szemölcse robbanásszerűen átfertőződik. Az ezt okozó human papillomavírus általában kis rizikójú típus, tehát rákkeltő szerepe nem valószínűsíthető (de nem is zárható ki!). Kezelésként ecsetelés, fagyasztás, Volkmannal helyi érzéstelenítéssel történő lekaparás illetve elektrokauter vagy lézeres kezelés a terápia. Kiterjedt, lokális kezelésre nehezen reagáló esetekben immunerősítő tabletta huzamos szedése jön szóba.

FONTOS: a human papilomavírust (HPV) az emberek egy része tünetmentesen hordozza, ezért igen fontos a méhszáj hámjának és a férfi nemi szerv elülső részének (preputium és glans, valamint a húgycső hámja) szűrő mikrobiológiai vizsgálata. A mintavétel gyakorlatilag nem fájdalmas: kis, vékony pálcikával történik, ennek finom kefés vége a hámot simítva sejteket sodor le, ezekből mutatható ki géndiagnosztikával (GenoID) a vírus DNS. Az új típusú női mintavevő pálca korrektebb eredményt ad.

Rákkeltő fajta kimutatása esetén hosszabb ideig, kellő adagban immunerősítő tabletta szedése szükséges. A pulzusterápia havonta két hét gyógyszerszedést jelent, és 3 – 12 hónapig is végezhető. Három havonta mikrobiológiai kontroll, laboratóriumi, nőgyógyászati, illetve urológiai ellenőrzés javasolt. A fertőzést megelőzendő javasolják a védőoltást. A legújabb oltóanyag a leggyakoribb 7 rákkeltő és 2 nemi szemölcs vírus ellen véd meg. Nincs több beadási kockázata, mint bármely más egyéb oltóanyagnak. Sajnos, a szervezetben lévő vírusok ellen nem tud immunitást kialakítani. A condom használata nem ad kellő védelmet! – Az orogenitális sex is ugyanolyan fertőzési lehetőséggel jár mindkét félre nézve!

Többféleképpen értelmezhető: Járt utat a járatlanért el ne hagyj!

A partnerválasztásra nincs biztos recept. Aki gyakran cseréli partnerét, azaz „promiszkuál”, annak jóval nagyobb esélye van a különféle kórokozókkal megfertőződni. Bővebben az STI-nél olvasható, hogy ennek mi a következménye. Leghelyesebb lenne, ha az emberek visszatérnének a már bevált hűséges (házastársi, monogám) életmódra. Erre a neveltetés lehet a jó recept.

Nemi szemölcsök csoportja

HPV okozta nemi szemölcs

A kakastaréj-alak profilból

Pigmentált HPV