Pikkelysömör

Pikkelysömör (Psoriasis)

A pikkelysömör az elszarusodási zavarok közé tartozik. Az egyik leggyakoribb bőrbetegség, kb. minden 12. ember pikkelysömörre való hajlammal születik. A hajlam örökölhető, de a pikkelysömör – latinul: psoriasis – nem fertőző kórkép! Tulajdonképpen nem betegségként, hanem állapotként értelmezik: a kiváltó faktorok hatására a bőr felfokozottan „dolgozik” (kb. 7-szeres turnover), ezért látjuk gyulladásszerűnek, hámlásosnak. Normális esetben a hám-irha határ egyenes, vagy finoman hullámos. Pikkelysömör esetén a foltokban „felgyűrődött” (kesztyűujjszerűen átalakult) hám papilláiban lévő kiserek dermatoszkóppal vizsgálva piros pöttyözöttségként láthatók, ez az úgynevezett Auspitz-tünet.

A pikkelysömör komoly tünetekkel járhat, megkeserítve az egyén mindennapjait akár az esztétikumot, akár a szubjektív tüneteket nézzük.

Az anyagcserével kapcsolatban van. A laborleletekben a vér zsírtartalma és a koleszterin szintje is a normálérték felső határánál magasabb.

Szomorú történelmi tény, hogy a fogolytáborokban az ott szenvedő, alultáplált emberek bőréről a tünetek elmúltak, megszűnt a psoriasisuk.

A pszoriázisnak vannak a közönségesnél súlyosabb formái is:

az arthropathia psoriatica esetében a folyamat az ízületeket is érinti. Kegyetlen betegség, a reumatológusok gyógyítják. A biológiai válaszmódosító-terápia nagy segítség, a nagymértékben kiterjedt bőr, vagy az igen súlyos körömtünetek esetében is eredményes lehet!

A tenyéri-talpi hólyagos pszoriázis kezelése nem egyszerű. Tünetei a steril tenyéri-talpi, fájdalmas hólyagcsoportok. Kezelését megnehezíti a folyamatos mechanikus irritáció (a hólyagok sterilek, megnyitásuk nem javasolt, provokálja a tüneteket!), tenyéri-talpi berepedések. Utóbbiakat hámosító kenőccsel folyamatosan le kell ragasztani.

A psoriasis pustulosa a psoriasis testszerte szóródott hólyagos formája – mely várandósság kapcsán is kialakulhat -, valamint az egybefüggővé váló foltokból kialakult, generalizált erythroderma psoriaticum súlyos esetek, bőrosztályos ellátásuk sürgősséggel indokolt.

Minden gyulladás provokálhatja a psoriasisnak megfelelő bőrtüneteket:

• a hajlati tüneteket a kipállás és a ráfertőződő gomba okozta gyulladás hozza létre. A nem megfelelő lokális kezelés a tüneteket tovább komplikálhatja.

• A fertőző betegségek immunkomplexei felelősek a test-szerte történő szóródásért.

Mechanikus provokáció (nyomás, vongálás): a térdelő-könyökölős munka a térd–könyök tünetek esetén, a nem megfelelő lábbeli a talpi és lábköröm tünetek esetében. Tenyereken a fogás-markolás hoz létre hámlásos beszűrődéseket (plakkokat).

• További mechanikai provokáció a hámlások lekaparása, amely visszaejti a folyamatot, mert a hámpapillák sérülnek: a bőrgyógyász dermatoszkóppal vizsgálva pöttyözöttséget lát. Ez az un. Auspitz-tünet, mely psoriasis alapos gyanúját jelenti.

• A házasélet kapcsolatában a nemi tájék irritálódhat, a kisebb gyulladások pikkelysömört provokálhatnak (az arra hajlamos embereken).

• Hajas fejbőrön a faggyúmirigy működés zavara, a seborrhoea esetében a normál gombaflóra egyensúlya megbomlik és az elszaporodott patogén fajok által termelt toxinok gyulladást keltőek. Ha a következményes viszketés erős, és a dörzsölés nem marad abba, a folyamat önfenntartóvá válik: ez egy „ördögi kör”, kialakul a pikkelysömör foltja.

Mindenkinél meg lehet találni a provokáló faktort”, így tanított minket Dr. Berecz Margit a Bőr-, és Nemikórtani Klinikán. Lehet az például egy epekő okozta krónikus, tünetet alig adó epehólyag gyulladás.

Terápia:

A testen lévő foltok viszonylag jól kezelhetők, szerencsére a páciensek túlnyomó része a napsütésre igen jól reagál. Ezért nekik a téli időszakban ajánlott a mesterséges fény terápia. Egy mini solariummal csodát lehet tenni Ez egy UV-A lámpa, mely legyen időkapcsolóval ellátva és mellékelve legyen védőszemüveg a használatához. Egy perccel kezdve 1 méter távolságból legyen az első kezelés Fontos a készülék leírásának figyelembe vétele!. Kétnaponta fél-egy percet lehet emelni a dózison (maximum 8-10 perces időtartamig – leégés mellőzendő).

A Nerobend UV-A kezelés több rendelőben hozzáférhető.

A psoriasisos pácienseknek jót tesz a harkányi fürdővíz, de a tengerparti nyaralás is. Ilyenkor a tüneteket ne kenjük be fényvédővel, mert a napozásból hazatérve úgyis be kell kenni a gyulladáscsökkentővel.

(Constanza mellett van psoriasisos betegek tengeri fürdője, tehetősebbeknek a Holt-tengeri fürdőzést ajánlják).

A lokális kezelés első fázisa a hámlasztás (keratolytikus terápia) szalicilsavas vagy karbamidos higított, vagy tömény steroid tartalmú kenőcsökkel. A hámlások lekaparása visszaesést okoz Ezt követően a gyulladáscsökkentő kezelés kapcsán a lokális calcipotriol-steroid kombinációk következnek, zsírozókkal kiegészítve.

Belső kezelés a súlyosabb esetekben bőrosztályon lehetséges: citosztatikus, és retinoid terápia laboratóriumi ellenőrzés mellett. A modern biológiai válaszmódosító terápia tért hódít, kevesebb a mellékhatása. Azonban komoly orvos-beteg kooperációt igényel, hirtelen elhagyása „visszacsapás”-sal járhat! Sajnos előfordulhat, hogy egy idő után hatástalanná válik rá a beteg.

Minden olyan kezelést fel kell függeszteni, melynek kapcsolatában az irritációnak csak a gyanúja is felmerül!

Gyakran a hajas fejbőrön kezdődik a psoriasis

Dermatoszkóp-pal jól látható a hámlás és az érpöttyök

Könyökön a mechanikus provokáció plakkjai

Gyakran csak körömtünet van, elemelkedett körömszél, olajcsepptünet