Nemi tájék betegségei

Balanoposthitisek: a makk felszínének és a fityma belső lemezének különböző eredetű gyulladásait okozhatják egyszerű irritációk, és bakteriális, vagy gombás felülfertőzések tehetik bonyolulttá a látható képet. Utóbbiak tenyésztéses (mikológiai, bakteriológiai) vizsgálattal tisztázhatók. A részletekbe menő kórelőzmény felvételével, a látott kép egybevetésével, a pontos diagnózis tisztázható. Fokozottan fontos a javasolt kontrollvizsgálatokon történő megjelenés, ellenőrzés. Az irritációk lehetnek vegyi eredetűek, melyeket a tisztító anyagok, kozmetikumok (sikosítók!) színezőanyag, illatosítóanyag, tartósítóanyag tartalma okozhat (Allergiavizsgálat esetén a 7. napon leolvasott reakció pozitív volta jelent csak allergiát.). Steril gyulladást okoz a pangó vizelet, melynek hátterében gyakran (vizelet utócsepegést okozó) prosztata megnagyobbodás, vagy húgycsőtágulat szerepel. Ilyenkor kérjük az urológus kollégák segítségét. A mechanikai irritációk is többfélék lehetnek. Ezek közül a viszketés dörzsöléses csillapítása a legjelentősebb. Lehet sexuális háttér is (a nem megfelelő „előjáték”, segédeszközök szerepe). Lichen sclerosus et atrophicus: a fitymaszél krónikus, hegesedő, előrehaladott esetben berepedésekkel tarkított gyulladásos folyamata. Ráterjedve a kantárra és a makkra komoly életminőségi probléma. Steroid tartalmú készítmények tartós alkalmazása hatásos, 10 éves utánkövetés sem okozott lokális mellékhatást sem, rendszeres orvosi ellenőrzés szükséges.

Zoon-balanitis:ritkán látható, nehezen kezelhető, ismeretlen okú kórkép, melynek a tünetei fénylő éles szélű foltokat adnak többnyire a makk felszínén.

Lágyéki gyulladás: ez is lehet irritatív eredetű, de okozhatja gombás fertőzés is, mely többnyire féloldalt kezdődik. A pikkelysömör is gyakran jelentkezhet itt „első tünetként”. (lásd a bőrgyógyászati részt). A száras alsónadrágok nem választják el kellően a nemi szervet a comb bőrétől és a keletkező izzadmányok komolyan irritálhatnak. Egyéb kórképek a fentieken kívül még sok más bőrbetegség ad tünetet genitális régióban, e tüneteket a többi testrész tüneteivel együtt kell értékelni. (Pl: lichen ruber planus, gyógyszerallergiák, diabetes,) Ritkán fordul elő – szerencsére – carcinoma irányába mutató elfajulás. Nemi úton is terjedő betegségek: Hepatitisz B és C is terjed szexuálisan, a szűrővizsgálatra keresse fel a háziorvosát. HCV ellenanyag kimutatására is van már nyálteszt. Parazita fertőzések: A lapostetű okozta fertőzés tünetei szabad szemmel felismerhetőek. A rüh-fertőzés főleg éjjel viszket, szétterjed, a kiütések nem egyszerre viszketnek.

Fartájon szélen terjedő gombásodás

A nemi tájék nem fertőzés okozta gyulladása, húzódással, berepedéssel jár. Diagnózis lichen sclerosus

Lágyéki pállás

Zoon balanitis, nehezen kezelhető kórkép