Egy kis esztétika

Egy kis esztétika, az én gyakorlatomban

Fibrómák: Nyeles bőrfüggelékek, melyek jóindulatú elváltozások. Leggyakrabban a nyak körül és a hónaljakban láthatók. Kezdetben félgömb alakúak. Gyermekkorban ritkák, felnőtteken egyre gyakoribbak, ahogy az évek mennek… Az esetek egy részében a kocsány végében anyajegy látható, mely nem szokott „elrákosodni”. Esztétikai okból távolítjuk el, vagy ha irritálódása zavarja a pácienst. A bőrfüggelék esetek kisebb részében viruspapillomáról van szó, amely fertőző. Ezt a dermatoszkóppal látjuk.

Megoldás lehetséges sebészi ollóval, vagy elektrokauterrel, rádiófrekvenciás készülékkel, esetleg lézerrel. A legszebb eredményt a felsorolás első tagja adja, de a lokális klóretiles fagyasztással kombinálva (ami egyúttal érzéstelenít is) a többi módszer is megfelelő eredményt ad. Érzéstelenítéshez választható Lidocain, vagy Ultracain injectio is. Utókezelés: A sebecskék Betadinos ecsetelése napi kétszer és az izzadásnak, szennyezésnek kitettek bő sebhintőporos leragasztása éjjelre egy-három napig, nappalra, míg a varképződés be nem indul (3-5 nap). Az esti kezelésnél hagyni kell a sebeket 1-2 órán keresztül szabadon, hogy segítsük a beszáradást

Megjegyzés: Fagyasztásos kezelésük is lehetséges, ezt óvatossággal kell csinálni, a fagyasztás időtartama és technikája függ a lokalizációtól és a növedék méretétől. Hosszú távon ez is jó esztétikai eredményt ad (1-2 hónap után, mert a környező ép bőr is kicsit megsérühet a fagyasztástól!). Viszont a fagyasztás vértelen beavatkozás!. Legszebben és leggyorsabban gyógyulnak a sebecskék a börsebészi megoldással. Nálam a „vérhigítók szedése a beavatkozásokat nem kontraindikálja, de tudnom kell a szedés tényéről..

Sugárzás okozta keratózisok: Főleg az arcon, homlokon, a hajas fejbőr szélén, vállakon okoznak esztétikai problémát, ill. a tapintásuk zavarhatja a pácienst. Megoldás: Óvatos, pár másodperces (technikától függő) fagyasztással kezeljük. Tulajdonképpen első fokú fagyási sebet hozunk létre, mely beavatkozás 5-10-15 perces kissé kellemetlen égő érzéssel jár, a kezelt rész kipirul, kissé beduzzadhat és viszkethet egy-két órán keresztül, majd ez az elsődleges gyulladási reakció visszafejlődik. A másodlagos gyulladás ezt követően kb. egy hét alatt zajlik le. Ez idő alatt a kezelt területet óvni kell a mechanikai irritációtól. A gyulladás megszűnésével a kezelt rész bebarnul. A harmadik szakaszban következik be a keratózis spontán lehámlása. Lebarnult területen a kezelés helyén átmenetileg a környezettől világosabb foltocska látható, melyet leégéstől jól védhetünk: a színezett fényvédők egyúttal ezt jól elsminkelik.

Korral járó (szarus felszínű növedékek): Elsősorban a törzsön jelentenek problémát. Helyi érzéstelenítést követően Volkmann kanállal jól lekaparhatók. Utókezelés: A problémát a hajlati növedékek kezelése okozza. Ez esetben a meleghatás és az izzadmány lehetősége miatt elengedhetetlen a napi kétszeri fertőtlenítő 30 perces borogatás, a Betadinos ecsetelés utáni félóra szárítás, majd a sebecskét lazán fedjük sebtapasszal (jó, ha a sebecske oldalról levegőt kap!). Az előírt készítményt a sebtapasz géz részére visszük fel. A kezelés a steril var kialakulásáig szükséges, ez annál hamarabb alakul ki, minél hosszabb ideig tudjuk otthonunkban a sebet szárazon tartani.

A laposabbakat folyékony nitrogénnel kezeljük a keratózisokhoz hasonlóan, de több másodperces expozícióval, amelynél a bőrhőmérsékletet is figyelembe kell venni. Esetenként a fagyasztást meg kell ismételni 3-6 hét után. Utókezelés fagyasztás esetén:Csak az esetleges nedvező sebet kell kezelni. Ez akkor alakul ki, ha a gyulladt rész hámját véletlenül (pl.törölközövel) ledörzsöljük. Ilyenkor egy-két napig Betadin ecsetelés, sebhintőporos sebtapasz javasolt nappalra az esetleges ráfertőződés kivédésére.

Szeplőpigmentáció: (Leggyakrabban gyermekkori) napégés következménye. Sokakat zavar, sokaknak kifejezetten „jól áll”. A szeplők egy részéből idősebb korban keratózis, szarús szemölcs alakulhat ki.

Megoldás: Manapság a nehézfémsókat nem alkalmazzuk közegészségügyi okokból. Pigmentermelődést gátló krémet tudunk felírni, ezt este kell kenni (vannak halványító kozmetikumok is!), nappalra (tavasztól őszig) fényvédőt (van színezett változat is).

Szeretem (saját magamon is – nem vagyok mazochista!) a kézfeji, alkari szeplőket folyékony nitrogénnel kezelni (pillanatfagyasztás). Ez pár percig kellemetlenül csíp, majd fagyasztott terület bepirul, centruma kissé megduzzad (és nagyon tud viszketni!). Ez az elsődleges reakció pár órát tart, majd visszahúzódik. A fagyasztás másodlagos reakciója másnapra alakul ki, és kb. egy hétig tart. Minimális érzékenységgel jár. Ez idő alatt óvatosság fontos, a gyulladt hámot a törölköző letörli, és a gyógyulás kicsit meghosszabbodik. A második héten a kezelt terület megsötétedik. Ezt követi a hámló stádium. Néha a fagyasztás helyén múló secunder pigmentáció látható. Az orca sűrűn elszórt szeplőinek fagyasztása nem célszerű, kivéve egy-egy nagyobb szeplő esetében, halványító krémek használata célszerűbb.

Értágulatok: Arcon és végtagokon zavaró jelenségek. A nagyobbakat érsebészek szkleroterápiával tudják eltüntetni. Kauterizációval esetenként megoldhatók. Így az orrsövényen, orrszárny szélén a vékonyabb erecskék jó eredménnyel oldhatók meg. Nagyobb területen nem javasolt, mert a bő vérellátás a kiújulást garantálja (orcák). A pók naevus-szerű értágulatoknál mm nagyságú érgomolyagból tágult erecskék ágaznak ki, méretük pár mm. Lidocain érzéstelenítés után kauterezés hatásos. Utókezelés: Naksol vagy Irix spray felhordása vattával a kezelést követő egy-két órában sűrűn, majd napi 2-3 szor, majd szárító és fertőtlenítő készítmények.

Rubin-anyajegyek: Az érgomolyagok nem kóros jelenségek, szerintem esztéktikailag nem zavaró jelenségek, nem fajulnak el. Természetes ékszerek! Érzéstelenítést követően kauterizálhatók, de 30 % a kiújulás esélye. Ritkán nagyszámban történő képződés esetén centiméterenként több tűszúrásnyi kezdemény látható, melyek tizedmilliméteresek. Ezek tűelektróddal 98 %-ban oldhatók meg. Utókezelés: Naksol vagy Irix spray, melyet Magyarországon pár év szünet után sok más hasznos készítménnyel együtt Pécsváradon újra gyártanak.

Keloidok: Arra hajlamos embereken maradandó, tapintható, látványos hegek alakulnak ki sérülések, vagy műtéti beavatkozások után. Az esetek egy részében spontán elsorvadnak, megszűnik a tapinthatóságuk, de látványuk zavaró lehet. Kioperálásuk általában még nagyobb heget eredményez. A műtéti sebek korrekt kezelése (fertőtlenítés, rendszeres kötözés, az illető bőrterület mozgásmentesítése) a kialakulás esélyét csökkenti, a különböző hegkezelő gélek használatával és tapaszokkal sokat lehet javítani. Hegek steroidos injectiózása fájdalmas, de hegsorvasztó hatású. Inkább javasolom a kifehéredett hegek gyulladáskeltő, óvatos folyékony nitrogénes kezelését. Ez a gyulladáskeltés is hegsorvasztó hatású. Havonta végezzük, minimális szövődménye az egy-két napig egy-egy ponton kialakuló nedvezés esélye. Utóbbit Betadin ecsetelés szárítja le.

Vitiligo: A festékhiány komoly esztétikai probléma arcon, de más bőrterületen is. A fehér folt határán a környező ép bőr széle barnább (hiperpigmentált). Gyógykozmetikum van rá, de komoly hatást én még nem láttam. Próbálkozások vannak steroid krémekkel, PUVA-kezeléssel pigmentálódás érhető el, ez azonban ritkán tartósabb. Önbarnitó kezeléssel igen elégedett egy-egy páciens. Arcon hipallergén tartós-sminkek használhatók. Strandra javaslom a színezett fényvédők használatát, melyek egyúttal nemcsak a leégéstől védenek, hanem el is sminkelik a vitiligót. – Az egyik páciensem vitiligója megszünt, máig is sajnálja!

Mindenkinek ott van a világ közepe, ahol tartózkodik!” („a tükrök becsaphatnak!”)

Keloid hegszövet, gyulladás-keltés után heg-sorvasztó gélek

Számos hónalji fibroma

Eltávolítás után gyakorlatilag nyom nélkül gyógyulás