Pattanások

PATTANÁSOK: ACNE, ROSACEA

ÁLTALÁNOSSÁGBAN: A serdülőkorban kezdődő, a felnőttkorra áthúzódó, sokaknak egész életére nyomot hagyó pattanásos bőrbetegség az acne. A felnőttkori, az arc közepére lokalizálódó pattanásokkal, értágulatokkal tarkított gyulladás a rosacea. A német szakirodalom mindkét esetben az acne-rosacea meghatározást használja. Ezen kórképek esetében diétával javítani lehet a tüneteken, az enyhe fokúakat még tünetmentesíteni is sikerülhet.

DIÉTA: zsír-és fűszerszegény étrendet szoktam javasolni: kolbász és szalámi helyett fogyasszanak natúr sült húst, kakaó és csokoládé helyett (fűszernek minősülnek, zsiradékot tartalmaznak!) kóstolni lehetne nápolyit. Tilos az olajos magvak, chips fogyasztása és a tejtermékek közül csak a „light”, azaz alacsony zsírtartalmúakat szabadna fogyasztani (a sajtkészítmények sok zsiradékot tartalmaznak)! – Biokémiából tanultam, hogy a felesleges szénhidrát zsírrá alakul át, és így a faggyúmirigyeket terheli. Ezzel is magyarázható a pattanások kialakulása.

A paleolit étrend az azt követőknél hatásosnak tűnik. Szendi Gábor matematikus-pszichológus kutató a nemzetközi felmérések és kutatások eredményeit elemezve és összegezve a tej és tejtermékek elhagyásának nagy szerepet tulajdonít. Maga a diéta 35 évvel ezelőtt Amerikából terjedt el, és arra alapoz, hogy az utolsó pár ezer évben még nem alkalmazkodtunk a gabonafélékhez (bizony sok a glutén-érzékenységben szenvedő ember). A burgonya, a hüvelyes ételek sem lennének javasoltak. Valaha csak a csecsemők fogyasztottak tejet. Ez az étrend nem könnyen megvalósítható, ki-ki a saját felelősségére próbálkozhat, hiszen a hivatalos állásfoglalásokkal sokszor szöges ellentétben állnak a megalapozottnak tűnő tanai. Manapság nagyon sok a kövér ember, aki nem tudja megmagyarázni, hogy miért túlsúlyos. A diéta a lefogyásban biztosan segít, de FONTOS a rendszeres testmozgás! Kinek milyen az anyagcseréje, ezt is figyelembe kell venni. A paleolit diétát mindenki saját felelősségére próbáhatja ki: Nekem 3 hónap alatt a diéta súlyos vérszegénységet csinált. A hemoglobin szintem 25 %-kal csökkent, a diétát elhagyva négy hónap alatt normalizálódott! Laboratóriumi kontroll nélkül semmilyen extrém diéta nem tanácsos!!!

ACNE CONGLOBATA, ACNE CYSTICA GYÓGYSZERES KEZELÉSE: Az akne súlyosabb formáit, melyek hegesedést okoznak, időben elkezdett aromás A-vitaminsav (retinolsav) előírt szedésével, orvosi és laborkontroll mellett gyakorlatilag kockázatmentesen lehet gyógyítani. A retinoid típusú gyógyszerek a bőrből a faggyútermelést visszaszorítják, ezáltal gyógyítják a pattanásokat. Hatásuk tartós, csak kb. minden századik esetben jön szóba a hat hónapos kúra megismétlése. Sajnos, néhány kivételes esetben retinoid nem hatásos. Ezen kívül nagyon fontos: várandósság a szedés ideje alatt és a szedés befejezése után még két hónapig nem jöhet létre. Magyarázat: a nőre teratogén hatású a gyógyszer (torz gyermeket szülne). Pozitívumok: Szerencsére két hónapon belül kiürül a szervezetből! Férfiakra nincs teratogén hatással ez a gyógyszercsoport. A leírt fényérzékenyítő hatás csak a leégésre hajlamos esetekben jelentős, nyáron is tudják szedni gyógyszert a pácienseim. Esetenként még kell is a kiegészítő napfény terápia! Kellemes mellékhatás a hajzsírosodás rendeződése. Még egy pozitívum: az antibiotikumokkal ellentétben a retinoid nem okoz gyomor-bélrendszeri zavart és sokkal hatásosabb.

ACNE FAJTÁK:

PREMENSTRUÁLIS ACNE: Az áll vonalában jelentkező premenstruálisan kifejezett tüneteket mutató acne hátterében hormonális eltérés, PCOS lehetséges (nőgyógyászati kivizsgálás javasolt: ultrahang, hormonszintek).

TARKÓTÁJI FELNŐTTKORI ACNE a férfiakat sújthatja: itt a rövidre nyírt frizura, szárító helyi kezelés, retinoidok adnak jó eredményt. –

ACNE INVERSA: A nagyhajlati akneszerű gyulladás a szokottnál masszívabb, tovább tartó acitretin kezelést igényel és a diéta is szigorúbb!

ROSACEA esetén valamilyen gyomor-bélrendszeri eltérés kell, hogy legyen (több, vagy kevesebb sav termelődik, mindkét esetben a gyomor nyálkahártyája krónikusan gyulladt, és ez kóros emésztéssel, kóros felszívódással jár). Ezt az is bizonyítja, hogy amióta a gastroenterológia tudománya kiteljesedett (reflux-betegség gondozása, Helicobacter baktérium jelentőségének megítélése, modern kezelése), azóta a rosacea betegség klasszikus képével jóval kevesebbszer, illetve enyhébb formákban találkozunk. Az alkalmazott széles spektrumú antibiotikumok a belső gyulladást kezelik, és „mellékesen” visszaszorítják a bőrtünetek részét képező gyulladásos beszűrődéseket, az úgynevezett „papulopustulákat”.

A rosacea terápiarezisztens, atípusos eseteiben (asszimetria, egy ponton kezdődés, kifejezett „gyulladt pattanások hiánya) előtérbe került a Demodex brevis atka (illetve az ebben a bőratkában élősködő baktérium) kóroki szerepe. Ezzel válik megmagyarázhatóvá, hogy egyes fertőtlenítő és antibakteriális kezelések, hacsak időlegesen is, de hatásosak voltak. Az itt leírt atkára van hatásos külsőleges készítmény, mely három hónapos kúra által alkalmazva gyógyít.

MINDKÉT KÓRKÉP LOKÁLIS TERÁPIÁJA: Fontos a tonikokkal történő szárítás (azonban a bőrt nem szabad túlszárítani sem), bőrnyugtató és „érösszehúzó” kezelések. Az arctisztítás illatmentes készítményekkel (natúr szappan) történjen. A krónikusan gyulladt beszűrődések óvatos, pillanat fagyasztással történő kezelése ezen részeket a „holtpontjukból kibillenti”, ezáltal gyógyhatású. Hasonlóan hatásos lehet az óvatos napozás. A fényvédő készítmények közül csak a pattanásos bőrre kifejlesztett termékek használhatók, többféle kapható a gyógyszertárakban.

A szeretet gyógyít!”

Viszonylag enyhébb acne conglobata

Kezelt állapot javuló acne-s csomók, hegekkel tarkítva

Az áll sem marad ki