Fertőző bőrkiütéssel járó betegségek

Bárányhimlő (varicella).: egyszerre látunk hólyagot, pöttyöket, sebesedést, mely tünetek a hajas fejbőrön is jelentkeznek. Védőoltás van ellene, ezért egyre ritkább.

Himlő: úgy tudjuk, régen megszűnt.

Rózsahimlő (rubeola) ellen is adható védőoltás, melynek köszönhetően a jellegzetes pöttyös kiütésekkel egyre kevesebbszer találkozom.

Kanyaró, más néven morbilli (tünetei között: étvágytalanság, láz): jóval erősebb bőrkiütését több, mint 10 éve nem láttam.

Ötödik fertőző betegség enyhe általános tünettel és hálózatos rózsaszínű bőrrajzolattal jár.

Kéz-láb-száj betegség: apró hólyagcsáit enterovírus okozza. A tünetek lokalizációja a betegség nevében van elrejtve. Újabban egyre több a súlyosabb (lázzal és körömvesztéssel járó) eset. A felnőtteket jobban megviseli.

Ezen vírus okozta betegségek belgyógyászati kórképnek számítanak, bőrkiütéseiket kezelhetik bőrgyógyászok. Fertőznek, általános tünetek esetén háziorvoshoz utaljuk a beteget.

A spirochaeták által okozott vérbajnak jellegzetesek lehetnek a kiütései. A II. stádiumban tenyéri-talpi sonkaszínű pöttyösödés, törzsi rózsaszínű foltocskák, nemi szemölcsök, stb. láthatók. Ezek rendkívül fertőzőek, akárcsak az I. stádiumban látható nemi szervi sebek!

A streptococcus baktérium toxinja okozza a tűszúrásnyi, vörös pontok alkotta, bőrpírral, málnanyelvvel járó skarlátot. Itt a kórokozó baktérium – főleg cseppfertőzéssel – fertőz.

A jó anamnézis fél diagnózis!”

(Dr. Magyar Imre belgyógyász professzor)

(Anamnézis=kórelőzmény felvétele)

Atkafertőzés viszkető, kivakart pöttyei a kézujj hajlati redőjénél

A többi ujj áthalásánál hasonló tüneterk