Ekcéma

Allergiás Bőrkiütések
Szteroidok

Számtalan bőrkiütéssel kapcsolatban kérdezték meg tőlem: „nem allergia ez?”

EKCÉMA: Ha a beteg bőrén (leggyakrabban a kezén és a lábán) viszkető hólyagcsoportok alakulnak ki valamilyen kontaktus kapcsán, begyulladnak, egy részük leszárad, hámlásokat látunk. A kezdeti tüneteket a viszketés miatt foltokban vagy kiütésszerűen a beteg feldörzsöli, kivakarja: ez az ekcéma. Többnyire vegyszerek okozzák, szimmetrikus folyamat. Ilyen a „fémallergia”, ekkor a fémsók, a fémoxidok a kontaktus helyén allergiás válaszreakciót hoznak létre: nikkel, króm, higanysók… Gyakran kapcsolódik ehhez illatanyag allergia. – Az „orvosi fém” az acél nem tartalmaz fém-oxidokat, ezért nincs ellene allergia. Szerves szennyeződés esetén: Előfordulnak azonban hasonló tünetek aszimmetriásan, és a kórelőzményben nem találunk vegyszerkontaktusra adatot. Lehetséges, hogy bakteriális eredetű, vagy (mikroszkópos) gomba allergének okozzák a bőrpanaszt. Utóbbi esetben nem fertőzésről van szó, hanem a kórokozó valamelyik sejtalkotó része (antigén) a felelős az allergiás reakcióért.

Mi a teendő? Minden irritáló hatást ki kell kapcsolni: színezett, tartósított, illatosított készítmények ne legyenek a háztartásban. Helyettesítsük ezeket az anyagokat hipoallergén anyagokkal, pl. natúr szappanokkal (nem azonos a bio szappanokkal: a bio az sosem hipoallergén). A bőrgyógyász mosakodó kenőcsöt, hajmosó oldatot tud felírni receptre. A kozmetikumok és a fényvédők között egyre több a hipoallergén, melyek kaphatók a gyógyszertárakban, és márkás üzletekben is találhatunk ilyen termékeket.

Kivizsgálás: A bőrgyógyászatokon a leggyakoribb környezeti allergéneket vizsgálják. Speciális atraumatikus tapasszal rögzítjük ezeket az anyagokat, a ragasztást 48 óra után vesszük le és még öt napon keresztül figyeljük a ragasztás helyét (nyáron a meleg miatt szünetel a vizsgálat). Ha 20-40 perc múlva a rátevés helyén a vizsgált anyag bőrpírt hoz létre, és ez egy óra múlva is látható, akkor korai típusú pozitivitásról van szó. Ha a második-harmadik napon piros a vizsgált anyag rátevési helye, ez késői pozitivitást jelent. Allergiának akkor minősíthetjük a pozitivitást, ha az a 7. napon is pozitív, minden más eset irritatív reakciónak minősül. Természetesen az irritáló anyagokat ugyanúgy kerülni kell, mint az allergéneket.

A légúti allergéneket a Fül-orr-gégészeten és a Tüdőgondozóban tudják kivizsgálni (tűszúrásos, de nem fájdalmas bőrpróba). A táplálékallergiák kivizsgálása vérvétellel történik. Utóbbi a csalánkiütéses és az emésztőszervi megbetegedések esetében nagy jelentőségű vizsgálat. Bár nem minden esetben találjuk meg pozitivitást, a metodika jövőbeni korszerűsödésével várhatóan egyre több esetben jutunk pontos diagnózishoz. Ha valaki diétát tart: a gyanúba vett ételt nem fogyasztja, számolhat vele, hogy (hamis!) negatív eredményt kap.

A gyógyszerallergia sokszor fertőző betegséghez (skarlát, rubeola stb.) hasonló bőrkiütéseket okoz. Ezek hevesen viszketnek, a gyógyszerszedés kezdetén, vagy az ötödik nap tájékán adnak tünetet (utóbbi esetben az allergia szedés közben alakult ki!) Kivizsgálása ma már speciális, klinikai szinten történik. A páciens vérének limfocitáit a kérdéses allergénnel összehozva detektálják a változást, nagy biztonsággal meg tudják állapítani, hogy a kérdéses gyógyszer valóban allergén-e.(limfocita transzformációs teszt) Nem minden esetben lehet ugyanis a gyanúba vett gyógyszert más típusúval helyettesíteni.

SZTEROIDOKról sok rosszat hallani. A sportolók kapcsán irányul rájuk a figyelem, de azon szteroidok anabolikus hatásúak: részben a sérüléseket gyógyítják, részben tiltott teljesítmény-fokozók. A profi sport kőkeményen a pénzre megy, játszani kell, különben nincsen pénz. A kimutatott pozitivitást nem tudták a kenőcsökre ráfogni!

A nagyhatású helyi (katabolikus) szteroidok a bőr kisereinek falában levő izomsejteket sorvasztják, ezzel magyarázzuk a szteroidok elhagyására bekövetkező bőrvörösséget. Általában akut probléma esetén, ellenőrzés mellett lehet rövidebb ideig kenni – szövődménymentesen – tömény gyári készítményt. A krónikus esetekben a borogatások már megkezdik a gyulladáscsökkentést. A felírt higított szteroid tartalmú készítmények hatásos gyulladáscsökkentő + fertőtlenítő, illetve hámosító kombinációk. Mellékhatások lehetőségét, amennyiben a testrégióban lehetséges az orvos ismerteti. Ahol a hám erősebb , ott nem kell számolni mellékhatással. A nedves és irritált bőrt ezek a készítmények is csíphetik. A kezelés ezért – lehetőleg – száraz bőrre történjen. A kenőcsöt nem cserélni kell, hanem pótolni: például a kéz esetében minden kézmosás után, hogy folyamatosan hasson. A szteroidok, és az akut szakban adott belső antihisztaminok a ma bőrgyógyásza munkájának komoly segítséget jelentenek. Tünetmentesedés után csak fokozatos elhagyásuk (helyettesítésük ápoló, nyugtató hatású krémekkel) javasolt.

Súlyos esetben kiterjedtebb allergiás bőrgyulladások esetén a szteroid tablettás lökésterápia alkalmazható. Igen súlyos esetekben, mint például a gyógyszerallergiás reakció, (halmozott) csípések, a szteroid injekció életmentő! A szakma szabályai szerint történő kezelés nem kockázatos, laboratóriumi ellenőrzés mellett történik.

Szteroidok helyettesítése:A lokális kezelésben új utat mutatnak a nonszteroid gyulladáscsökkentők: tacrolimus és pimecrolimus csoportok, kiegészítve a „zsírozó” kezeléssel. A belsőleg történő szteroid-kezelést pedig a biológiai válaszmódosító terápia kezdi felváltani.

Nem mindegy, hogy mivel kezelünk, de az sem mindegy, hogy hogyan!”

Szeborreás ekcémás plakk a szemhéjon

Nummuláris ekcémás plakk,pénzjegy ekcéma

Kontakt ekcéma...

...kozmetikumok irritációja miatt alakult ki