Bakteriális bőrfertőzések

ÓTVAR: Ez volt a gennykeltő baktériumok okozta fertőzések neve régen” (oltott var=ótott var). Sokan megijednek e szótól, ezért én „bőrgennyedés”-nek nevezem. A gennyes sebekkel a gyermek, de a felnőtt is a kezével saját magát (és környezetét) fertőzi: „oltogatja” (innen a régi neve!) baktériumokkal. A seb gyulladt, nedvezik, rajta a fedő varréteg sárgás színű, mert alatta genny van. Ez a var viszonylag könnyen letörölhető, ellentétben az egészséges, normál varral, ami jól tapad (és alatta a seb hámosodik).

Kezelés: vérzés és fájdalom nélkül le kell áztatni a sebalapok tetejét, a fertőzött vart

(1. fázis). Naponta legalább kétszer kell áztatás ezrelékes Neomagnolos oldattal (a higítás aránya: 1 liter víz-1 tabletta), géz segítségével. Majd ecsetelőkkel, vagy fertőtlenítő spray-vel kezelünk (2. fázis). A sebet hagyjuk megszáradni (3. fázis). mert a baktériumok a nedves közegben szaporodnak, viszont a száraz közeget nem tűrik. A 4. fázisban antiszeptikus kenőccsel kezelünk, amit pár nap múlva hámosító kenőcsre cserélünk le. Az orvosi ellenőrzés igen fontos: hogyan gyógyul a seb, és a páciens jól együttműködik-e? Ha a sebgyógyulás nem megfelelő, akkor laborellenőrzés és/vagy gyógyszerszedés jön szóba. Ki kell szűrni egy esetleges emelkedett vércukorszintet, illetve a háttérben gennyes góc lehet. Az alkalmazott készítmények esetleg irritálhatnak. Komolyabb fertőzésnél, gyulladásnál bakteriológiai vizsgálat eredménye döntő fontosságú.

Fontos a környezetünk fertőtlenítése: a ruhák, az ágynemű normál mosása dupla (6-10-szeres) öblítő programmal szükséges. Esetenként előfordul, hogy meg kell válni egyes ruhaneműktől. A sebek megszárításánál (tusolás után) használjunk papírtörölközőt. Az egyéb törölköző fertőzés forrása! Gyermek esetén fontos az otthoni kezelés, kiterjedt esetben felnőttnél is. Jól bekötözött, megfelelően kezelt sebbel, orvosi engedéllyel közösségbe lehet menni, de a sport, a tánc, a fizikai munka nem javasolt. A gyógyuló sebeket éjjelre laza kötéssel elegendő fedni és a gyógyulás záró stádiumában éjjelre szabadon hagyhatók: színes készítményeket ekkor már nem alkalmazunk.

ORBÁNC: Ez a bőrfertőzés lázzal jár. Többnyire az alsó végtagon, de még a fejen is előfordulhat. Mindig kell hozzá egy olyan „fertőzési kapu”, melynek fertőtlenítése, illetve kezelése nehézkes, vagy elmarad: pl: egy pedikűrözés sebére másnap felhúzza a páciens a lábbelit. Egy sebtapasz megelőzte volna a bajt (a fertőtlenítés is gyakran elmarad). További fertőzési kapu a lábujjközi gomba sebe, mindennapos apró zúzott, vagy vágott sebecskék, kinyomott pattanás, stb., melyek fertőtlenítése elmaradt

Az orbánc tüneteként a kórokozó a nyirokutakon haladva bőrpírt, lángnyelvszerű rajzolatot hoz létre, mely forró tapintatú és fájdalmas. Sajnos ritkán javasolják az orvosok, hogy hideg vízzel borogassák, pedig, éppen úgy, mint egy égési sérülésnél, ez a legjobb fájdalomcsillapító (és a legjobb gyulladáscsökkentő módszer). Azt, hogy hogyan, főleg nem ismert. Kérem szépen, ne várjuk meg, hogy a „priznic” (nagymamák tudják ezt!) átmelegedjen, néhány percenként frissíteni kell, és ne tegyünk meleg takarót a borogatás fölé. A fertőzési kapu is kezelendő!

A lázcsillapítás: 38 ºC fok feletti testhőmérséklet esetén kettesével szedjük a lázcsillapítót, és egy óra múlva mérjünk újra lázat. Ha szükséges, vegyünk be még egy tablettát és szedni kell 3×500 mg C-vitamint. Az antibiotikumot előírásszerűen kell szedni, olvassuk el a betegtájékoztatót, kérjük ki az orvos tanácsát. Helyesen szedjük, ha a gyógyszer a gyomorból szívódik fel: ha bő folyadékkal vesszük be étkezés előtt egy órával. Ma már többféle bélflóra regenerálóból választhatunk. Még az előírás szerint szedett antibiotikum is okozhat bélpanaszokat, súlyosabb esetben laktóz intolerancia alakulhat ki (helytelenül laktóz érzékenységnek mondják), ezért indokolt esetben szedjünk csak antibiotikumot!

FURUNKULUS (KELÉS): SZŐRTÜSZŐGYULLADÁS bakteriális fertőzéssel alakul ki, sokszor borotválás következtében, amikor az előzetes tisztítás és az utólagos fertőtlenítés hiányos, vagy elmarad. amikor nemcsak a szőrtüsző felső része gyullad be, hanem az egész szőrtüsző, amely egyúttal elhal. Ráadásul begyullad a környéke is és emiatt rendkívül fájdalmas. Kinyomni tilos! Párakötéseket váltogatunk, esetenként antibiotikumot kell szedni. Kontroll alkalmával „érett stádiumban” a bőrgyógyász eltávolítja a közepét, az utókezelés hámosítás. – Több furunkulus együttállása a karbunkulus. Szűrővizsgálattal kell tisztázni cukorbetegség esetleges fennállását. A folyamat pontszerű heggel gyógyul, melynek nyomogatása kiújulás veszélyével jár!

Fontos a környezetünk fertőtlenítése: a ruhák, az ágynemű normál mosása dupla (6-10-szeres) öblítő programmal. A sebek megszárításánál (tusolás után) használjunk papírtörölközőt. Az egyéb törölköző fertőzés forrása! Gyermek esetén fontos az otthoni kezelés, kiterjedt esetben felnőttnél is. Jól bekötözött, megfelelően kezelt sebbel, orvosi engedéllyel közösségbe lehet menni, de a sport, a tánc, a fizikai munka nem javasolt

Igen sokat köszönhetünk Semmelweis Ignácnak, „az anyák megmentője” használt először „klórvizet” (ma hyponak nevezzük s a Neomagnol tabletta oldata ennek megfelelő, lúgos hatású szer, lelke a fertőtlenítésnek).

A sertésorbánc enyhébb tünetekkel jár

A tenyeret is érinti

Előrehaladt orbánc a láb száron fájdalmas ödémával

A fertőzési kapu a lábszár sebe volt

Szóródott pyoderma (bőrgennyedés)

(bőrgennyedés) közelebbről

A test más részre átfertőződött papírtörlőt kellene használni

Fartájon...Neomagnolos masszív borogatások kellenek

(közelebbről) Egyszer használni egy ruhaneműt!